Modeljaar 1987

Folder BX modeljaar 1987

Juli 1986

De BX liep als een trein in 1986 en omdat succes vast te houden besloot Citroën de BX te moderniseren. Zowel het exterieur als het interieur van de BX Série 2 werden behoorlijk op de aangepast. De voor- en achterschermen werden verbreed (op de Break alleen de voorschermen) en er werden nieuwe, bredere bumpers gemonteerd (op de Break weer alleen voor). Aangezien de BX, BX 14 E en BX 14 RE hun smalle wielen hielden gingen deze uitvoeringen er door deze wijzigingen enigszins belachelijk uit zien. De nieuwe bumpers waren zowel voor als achter voorzien van een zwarte strip. Bij de berlines was dit een smalle strip, bij de breaks was deze strip een stuk breder. Er werden nieuwe, grotere, grijze in plaats van oranje knipperlichten voor gemonteerd. Ook het ontwerp van de zijknipperlichten op de voorschermen werd aangepast: op de BX Série 2 werden vierkante knipperlichten met een zwarte rand gemonteerd, op de BX Série 1 ronde knipperlichten met een verchroomde rand. Vanaf de BX Série 2 werd op het voorste deel van het achterscherm steenslagbescherming gemonteerd. Vanaf 1986 werden de spiegels van de BX (weliswaar op een andere voet) gebruikt voor de AX. De BX werd voorzien van robuuster uitziende exemplaren zoals die ook gebruikt werden op de gefacelifte Peugeot 505 en de in 1985 geïntroduceerde Peugeot 309. De BX Série 2 is voorzien van andere deuren met verbeterde geluiddemping. Deuren van een BX Série 2 passen wel op een BX Série 1, maar andersom niet. Op de deuren werden strips van een gewijzigd ontwerp gemonteerd.

De belangrijkste wijziging in het interieur was het geheel nieuwe dashboard met conventionele klokken in plaats van de lupentacho en bedieningsstengels in plaats van satellieten. Een wijziging die de BX voor veel mensen een stuk aantrekkelijker gemaakt zal hebben is het feit dat de richtingaanwijzer na het nemen van de bocht automatisch uitgeschakeld werd. De bediening van de elektrische ramen voor werd verplaatst van de middenconsole naar de deurpanelen. Op deze deurpanelen werden ook de luidsprekers gemonteerd. Er kwam een nieuw stuurwiel met een brede spaak. Het nieuwe dashboard werd voorzien van de nodige opbergvakjes. Er waren twee dashboardkastjes gemonteerd waarvan het onderste alleen in de luxueuzere uitvoeringen voorzien was van een afsluitbare klep. In het midden verscheen een muntenvakje naast de asbak. De radio kon door middel van wegklapbaar klepje aan het zicht onttrokken worden.

In het gamma van de BX werden met de introductie van de BX Série 2 de nodige wijzigingen doorgevoerd. Minder milieuvervuilende motoren deden hun intrede in het gamma van de BX. De BX Basis bleef "vuil", maar de BX 14 E en BX 14 RE kregen het predikaat "beperkt schoon zonder katalysator" (code S6) mee. De BX 16 RS en BX 16 TRS bleven weer vuil, maar er werden twee nieuwe uitvoeringen toegevoegd aan het gamma, de BX 16 TRI en de BX 19 TRI die het prefikaat "beperkt schoon met ongeregelde katalysator" (code K6) meekregen. Beide uitvoeringen leverden 105 pk. Door de komst van de veel sterkere maar nauwelijks duurdere BX 16 TRI werd de BX 16 TRS nog maar weinig verkocht in Nederland, eigenlijk voornamelijk aan klanten die een automaat wilden. De BX 19 TRS verving de BX 19 GT. De BX 19 TRS was in feite een BX 19 GT zonder de specifieke kenmerken als een spoiler, een afwijkend dashboard en speciale bekleding. En in tegenstelling tot de BX 19 GT kon de BX 19 TRS (zowel de berline als de Break) ook geleverd worden met een optionele automatische versnellingsbak. De laatste nieuwe uitvoering was de BX 19 GTI met een motor van 1905 cc met elektronische injectie, 1905 cc die 125 pk leverde. De topsnelheid van de BX 19 GTI bedroeg 198 km/u en ABS van Teves was optioneel. Van buiten was de BX 19 GTI te herkennen aan de achterspoiler, zwarte antenne en specifieke wieldoppen, van binnen aan het zwarte dashboard met zes klokken en de specifieke velours bekleding. Lederen bekleding en een boordcomputer waren optioneel. Op autoweek.nl komt de BX 19 GTI samen met andere sportieve BX-en aan bod in dit artikel.

In andere landen verscheen nog een aantal andere nieuwe uitvoeringen van de BX op de markt die nooit de Nederlandse markt haalden: de BX 16 S met dezelfde 171C motor als de BX 16 RS en de BX 16 TRS maar de uitrusting van de BX, BX 14 E, BX 19 D. Daarnaast kwam er een BX D op de markt met de 1769 cc dieselmotor die ook gebruikt werd in de Peugeot 205 en de Citroën Visa. De BX 19 RD werd tenslotte ook leverbaar als berline in bepaalde landen.

Ter gelegenheid van de introductie kwam Citroën met een persmap waarvan de foto's hier te vinden zijn.

Bekleding

De Hercule bekleding van de BX, BX 14 E, BX 19 D werd vervangen door Quadri. De BX 14 RE, BX 16 RS, BX 16 RS Break en BX 19 RD Break kregen dezelfde Quinze bekleding als de BX-en van het TR uitrustingsniveau.

Januari 1987

In januari 1987 werd de BX 15 RE geïntroduceerd. Deze was voorzien van een minder krachtige versie van de 1580 cc XU motor: in de BX 15 RE leverde hij 80 pk, tegen 94 pk in de BX 16 RS en de BX 16 TRS. In Nederland kwam deze uitvoering pas in september 1988 op de markt, onder de naam BX 16 RE, zoals je zou verwachten op basis van de cilinderinhoud.

Maart 1987

In maart 1987 werden de Breaks omgedoopt in Evasion, hetgeen tot uiting kwam op de achterklep door tegen het reguliere typebordje een bordje "Evasion" aan te plakken. In Nederland werd deze wijziging niet doorgevoerd, hier bleven de breaks gewoon Break heten, zonder typebordje.

Voorserie BX 19 GTI op de cover van L'Auto Journal van juli 1986 BX 19 GTI BX 19 TRS BX 19 GTI BX 19 TRS Break BX 19 TRD BX 16 S BX 19 GTI BX 14 RE BX 19 GTI Vroege BX Série 2, een BX 14 RE, datum eerste toelating 24 september 1986 Rouge Florentin BX 19 GTI BX 19 TRI Evasion Duitse advertentie ter introductie van de BX Série 2 Nederlandse dagbladadvertentie ter introductie van de BX Série 2

Naam Code Metallic Vernis
Blanc Crémant EWA nee nee
Blanc Meije EWT nee nee
Blue Iris EMK nee nee
Rouge Delage EKA nee nee
Rouge Vallelunga EKB nee nee
Noir EXY nee ja
Blue Magnétic EPU ja ja
Brun Maya EFH ja ja
Gris Renard EVB ja ja
Gris Perlé EVE ja ja
Rouge Florentin EJU ja ja