In het modeljaar 1990 werd de BX voor de laatste keer flink gewijzigd, al waren de wijzigingen lang niet zo ingrijpend als de wijzigingen die doorgevoerd werden in de BX Série 2. De wijzigingen vonden ook niet allemaal plaats bij het begin van het modeljaar in juli, maar in de loop van het modeljaar.
Juli 1989
Aan het begin van het modeljaar was het gamma van de BX relatief beperkt. De BX-en met een benzinemotor werden voorzien van een injectie motor met geregelde katalysator. Deze BX-en zijn herkenbaar aan de toevoeging U9 op het kentekenbewijs. Uitzondering op deze regel waren de BX 14 TE en de BX 16 RE Break, die werden voorzien van een ongeregelde katalysator (en de aanduiding K9 op het kentekenbewijs). De BX 16 RS en BX 16 TRS waren al niet meer leverbaar in Nederland, nu verdwenen ook nog de BX 16 RE en de BX 19 TRS. Aan de merkwaardige situatie van drie modellen (BX 16 TRI, BX 19 TRS en BX 19 TRI) met een motor van 105 PK kwam een einde. De BX 16 TRI kreeg een injectiemotor met geregelde katalysator die 90 PK leverde, de BX 19 TRS verdween en de BX 19 TRI kreeg een injectiemotor met geregelde katalysator die 109 PK leverde. Alleen op de BX 19 GTI en de BX 19 TRD was een automatische versnellingsbak leverbaar. De BX 19 TRD Automatic moest het nog steeds zonder toerenteller stellen. De BX zonder verdere aanduiding was de eerste BX met een typeaanduiding volgens het nieuwe systeem: het model werd voortaan aangeduid met BX 14 TE en was alleen nog leverbaar met een vijfversnellingsbak.
De BX GTI 16V vervolgde zijn carriére als BX 16 Valve en kreeg een nieuw uiterlijk. De voor- en achterbumper waren van een nieuw ontwerp. De BX Sport achterspoiler werd vervangen door een nieuw exemplaar waarin de roostertjes aan de zijkant geïntegreerd waren. De achterlichten werden deels rookglas. De lichtmetalen velgen werden voortaan grotendeels antracietkleurig.
De BX 19 GTI werd leverbaar met vierwielaandrijving.
Maart 1990
In maart 1990 kwam de BX Palais op de markt, een speciale serie op basis van BX zonder verdere aanduiding. De BX Palais was verkrijgbaar in Blauw (Bleu Memphis) of grijs (Gris Météore) en voorzien van getint glas, lichtmetalen velgen, ruitenwisser op de achterruit en specifieke Palais striping.
Augustus 1990
In augustus kwam de BX Biarritz op de markt. De BX Biarritz is vernoemd naar de Franse badplaats aan de Atlantische kust. Het was een BX 16 RE met hetzelfde uiterlijk als de BX Palmarès met meegespoten bumpers, de wieldoppen van de BX 19 GT en een specifieke striping. De BX Biarritz was naast in Blanc Meije (wit) ook in Rouge Furio (rood) verkrijgbaar. Net als de BX Palmarès was de BX Biarritz voorzien van een zwart dashboard en een GTI interieur.
Typeaanduiding | Cilinderinhoud | Vermogen | Katalysator | Code |
---|---|---|---|---|
Berlines | ||||
BX 14 TE | 1360 cm3 | 47 kW/65 PK | ongeregeld | K6 |
BX 14 RE Injection | 1360 cm3 | 55 kW/75 PK | geregeld | U9 |
BX 16 TRI | 1580 cm3 | 65 kW/90 PK | geregeld | U9 |
BX 19 TRI | 1905 cm3 | 80 kW/109 PK | geregeld | U9 |
BX 19 GTI | 1905 cm3 | 88 kW/122 PK | geregeld | U9 |
BX 16 Valve | 1905 cm3 | 108 kW/148 PK | geregeld | U9 |
BX 19 D, BX 19 TRD | 1905 cm3 | 51 kW/71 PK | n. v. t. | n. v. t. |
BX TRD Turbo | 1769 cm3 | 65 kW/90 PK | n. v. t. | n. v. t. |
Breaks | ||||
BX 16 RE | 1580 cm3 | 53 kW/73 PK | ongeregeld | K6 |
BX 19 TRI | 1905 cm3 | 88 kW/122 PK | geregeld | U9 |
BX 19 RD | 1905 cm3 | 51 kW/71 PK | n. v. t. | n. v. t. |
BX TRD Turbo | 1769 cm3 | 65 kW/90 PK | n. v. t. | n. v. t. |
Januari 1990
In januari kwamen de modellen met nieuwe, deels rookglazen achterlichten. Het gamma van de BX ging andermaal op de schop. Een groot deel van het BX-gamma werd voorzien van nieuwe typeaanduidigen. De eenvoudigste BX-en werden voortaan BX 14 TE en BX 19 TD genoemd. BX-en van het middelste uitrustingsniveau werden voorzien van de aanduiding TG plus een aanduiding van de motor (een E of een I voor benzinemotoren en een D voor diesel motoren). Dit waren de BX 14 TGE, de BX 16 TGI, de BX 19 TGD. Deze BX-en kregen wieldoppen van een nieuw ontwerp. Deze hadden nog het meeste weg van gemoderniseerde Peugeot 205 wieldoppen. De meest luzueuze BX-en werden voortaan aangeduid met TZ plus een aanduiding voor de motor (de BX 16 TZI, de BX 19 TZI en de BX TZD Turbo). Ook deze uitvoeringen kregen wieldoppen van een nieuw ontwerp, geïnspireerd op dat van de eenvoudigste XM wieldoppen. De bumpers van deze uitvoeringen bestonden voortaan uit twee kleuren: het deel boven de strip was antracietkleurig, het deel onder de strip in kleur van de carrosserie. De BX 19 GTI en BX 16 Valve kregen de nieuwe achterlichten, de BX 19 GTI kreeg ook nog nieuwe wieldoppen. Het ontwerp van de optionele lichtmetalen velgen werd aangepast: ze werden voorzien van een zwart vlak in het midden dat doet denken aan de zwarte wieldopjes van de vroege BX-en met dunne bandjes.