1985 is een belangrijk jaar in het bestaan van de BX: niet alleen nam de omvang van het BX gamma enorm toe in 1985 door de introductie van de BX Break met name, ook verdween de GSA uit het Citroën gamma. Dat betekende dat de BX er vanaf nu alleen voor stond in de middenklasse. Het betekende ook dat Citroën de BX enigszins anders in de markt ging zetten: de prijs van de BX Basis werd verlaagd naar 19.900 gulden.
Juli 1985
Belangrijkste toevoeging aan het BX gamma voor modeljaar 1986 was de BX Break. In juli 1985 werd de BX Sport opgenomen in het reguliere gamma. In september 1985 werd de BX 19 Digit voorgesteld. Deze kwam beschikbaar in een oplage van 4000 exemplaren. Ook in modeljaar 1986 bracht Citroën de BX 4 TC uit om deel te kunnen nemen aan het Groep B rallykampioenschap.
De BX 19 GT werd voor modeljaar 1986 behoorlijk aangepast: aan de buitenkant werd de bies boven de beschermstrips op de deuren een stuk opvallender. Hun dunne biesje van de BX 19 GT modeljaar 1985 maakte plaats voor een dikke zwart-rode bies. De letters "GT" op de motorkap en de voorschermen vervielen. De wijzigingen in het interieur waren groter: het grijze, bruine of blauwe interieur werd vervangen door een zwart interieur. De tweed bekleding werd vervangen door zwart velours. De boordcomputer was niet meer standaard vanaf modeljaar 1986, maar werd optioneel. Als de boordcomputer niet besteld werd, werd op de plek van de boordcomputer een digitaal klokje gemonteerd. Het dashboard van de BX 19 GT (en de andere BX-en met een zwart dashboard, de BX Sport en de BX 19 Digit) was van een ander materiaal gemaakt dan het dashboard van de andere BX-en.
Aan de andere kant van het gamma, bij de eenvoudigste uitvoeringen van de BX vond ook een wijziging plaats: de zwarte wieldopjes van de BX, BX 14 E en BX 14 RE kregen dezelfde kleur als de rest van de velg.
Bekleding
De Hercule bekleding van de BX 16 TRS en de BX 19 TRD werd vervangen door het veel stevigere Quinze. Hercule werd toegepast in de BX, BX 14 E, BX 19 D, BX 14 RE en BX 19 RD.
December 1985
Vanaf december 1985 kon de BX 19 TRD optioneel voorzien worden van een automatische vier versnellingsbak van ZF. Merkwaardigerwijs moest deze BX 19 TRD Automatic het doen zonder toerenteller.
Februari 1986
In februari 1986 werd het gamma van de BX Break uitgebreid met de BX 14 E Break, de BX 19 D Break en besteluitvoeringen van de BX Break: de BX 14 E Break Service, de BX 16 S Break Service en de BX 19 D Break Service. Deze uitvoeringen kwamen echter niet naar Nederland. @@opzoeken welke Breaks Entreprise we hadden. 16 RS en 19 RD?
Maart 1986
In het voorjaar van 1986 deden minder milieuvervuilende motoren hun intrede in het BX gamma. Dit gebeurde stapsgewijs en niet in alle landen even snel. In maart 1986 kregen in Nederland geleverde exemplaren van de BX 14 E en de BX 14 RE het predikaart "S6" (beperkt schoon zonder katalysator). In andere landen (Zwitserland) kwamen BX-en met een injectiemotor en een katalysator op de markt. Deze zouden in Nederland pas op de markt komen met de introductie van de BX Série 2.
April 1986
Citroën Italië bracht ter gelegenheid van de 61e autotentoonstelling van Turijn een persmap uit. De foto's vind je hier.