Juli 1988
Voor het modeljaar 1989 deed Citroën het enigszins rustig aan. Het gamma van de BX werd uitgedund: de BX 16 RS en de BX 16 TRS verdwenen uit het Nederlandse leveringsgamma, net als de BX 19 TRI. De BX 19 TRS kreeg een ongeregelde katalysator. Het vermogen van deze uitvoering daalde van 105 pk naar 96 pk.
Bekleding
De BX en BX 19 D kregen Beluga bekleding, de BX 14 RE, BX 16 RS, BX RD Turbo en 19 RD Break Epicea.
Kleuren
De kleuren Blanc Crémant en Blue Iris vervielen aan het begin van modeljaar 1989.
November 1989
In november 1989 kwam de fraaie BX Palmares op de markt. Dit was een Blanc Meije (witte) BX 14 RE met een zwart GTI interieur, witte BX 19 GT wieldoppen en specifieke striping en badges.
Januari 1989
De BX Chamonix was een door de Nederlandse importeur samengestelde speciale serie gebaseerd op de BX Basis. Hij werd voorzien van een aantal items uit de accessoiriefolder: een spoiler, reflecterend BX achterpaneel en een Philips radio. De BX Chamonix was Rouge Furio (rood) met witte Chamonix stickers of Blanc Meije (wit) met zilvergrijze Chamonix stickers. De gemonteerde spoiler was meestal een accesoirie spoiler, maar de auto op de foto in de krantenadvertentie was voorzien van de spoiler van de BX 19 GT, net als sommige aan klanten afgeleverde exemplaren. De BX Chamonix is vernoemd naar de plaats Chamonix in de Franse Alpen, aan de voet van de Mont Blanc. In Duitsland was ook een speciale serie met de naam Chamonix leverbaar, maar die had op de naam na niks gemeenschappelijk met de BX Chamonix van de Nederlandse importeur.
Februari 1989
In februari 1989 werd de op de Salon van Parijs in september 1988 voorgestelde BX 4WD leverbaar als berline en als Break. Deze beschikte over een 1905 cc motor die 107 pk leverde. In Frankrijk heetten de vierwielaangedreven BX-en BX 4x4, in overige landen heetten ze BX 4WD.
Maart 1989
Het voornaamste nieuws voor modeljaar 1989 kwam eigenlijk pas in maart en had betrekking op de BX, de BX 14 E en de BX 14 RE. De 1360 cm3 XY motor van deze uivoeringen werd vervangen door een TU motor van dezelfde cilinderinhoud met katalysator. Deze leverde 72 pk en het typenummer van deze motor was TU3A. De motor was beschikbaar in combinatie met een vierversnellingsbak en smalle wielen in de BX zonder verdere aanduiding of in combinatie met een vijfversnellingsbak en bredere wielen in de BX zonder verdere aanduiding en de BX 14 RE.
April 1989
In april 1989 werd de BE1 versnellingsbak die (weliswaar met verschillende overbrengingsverhoudingen) werd gebruikt in alle BX-en met een XU benzinemotor of een XUD dieselmotor vervangen door de BE3 versnellingsbak. Bij de BE1 versnellingsbak zat de achteruit naast de één en was vergrendeld met een ring die omhoog getrokken moest worden om hem in te kunnen leggen, bij de BE3 versnellingsbak bevond de achteruit zich onder de vijf, naast de vier. De vergrendeling ontbrak.
Modellen modeljaar 1989
Typeaanduiding | Cilinderinhoud | Vermogen | Katalysator | Code |
---|---|---|---|---|
Berlines | ||||
BX | 1360 cm3 | 47 kW/65 pk | - | - |
BX 14 E, BX 14 RE | 1360 cm3 | 52 kW/72 pk | - | S6 |
BX 16 RE | 1580 cm3 | 53 kW/75 pk | ongeregeld | K6 |
BX 16 TRI | 1580 cm3 | 76 kW/105 pk | - | S6 |
BX 19 TRS | 1905 cm3 | 70 kW/96 pk | ongeregeld | K6 |
BX 19 GTI | 1905 cm3 | 90 kW/125 pk | - | - |
BX GTI 16 Valve | 1905 cm3 | 116 kW/160 pk | - | - |
BX 19 D, BX 19 TRD | 1905 cm3 | 51 kW/71 pk | n. v. t. | n. v. t. |
BX TRD Turbo | 1769 cm3 | 66 kW/90 pk | n. v. t. | n. v. t. |
Breaks | ||||
BX 16 RE | 1580 cm3 | 53 kW/75 pk | - | - |
BX 16 TRI | 1905 cm3 | 76 kW/105 pk | - | S6 |
BX 19 TRS | 1905 cm3 | 70 kW/96 pk | ongeregeld | K6 |
BX 19 RD | 1905 cm3 | 51 kW/71 pk | n. v. t. | n. v. t. |
BX TRD Turbo | 1769 cm3 | 66 kW/90 pk | n. v. t. | n. v. t. |