BX Sport

Folder BX Sport

In maart 1985 werd de bekende BX Sport voorgesteld. De BX Sport was voorzien van een door de Franse tuner Danielson getunede versie van de 1905 cm3 motor die 126 pk leverde. De BX Sport haalde een topsnelheid van 195 kilometer per uur, indertijd niet niks. Van buiten is het niet moeilijk de BX Sport te onderscheiden van de minder sportieve BX-en: hij is voorzien van een specifieke voor- en achterbumper, side skirts en een grote spoiler op de achterklep. Op de voorportieren staat in grote letters "BX Sport". De double chevron op de motorkap is bij de BX Sport zwart, bij reguliere BX-en verchroomd. De BX Sport was voorzien van een zogenaamde "korte kap", waarvan de lamellen van de gril in kleur van de carrosserie werden gespoten.

Ook het interieur van de BX Sport is anders dan dat van gewonere BX-en. Het interieur is zwart, het meubilair bestaat uit met velours beklede sportstoelen en het stuur wijkt af van het stuur in de andere BX-en: het is geen eenspakig stuur, maar een driespakig sportstuur met een felrode Double Chevron in het midden. Net als de BX 19 GT is de BX Sport voorzien van een dashboard met reguliere klokken. De BX Sport heeft nooit een boardcomputer. Op de plek daarvan bevindt zich een digitaal klokje.

De BX Sport was aanvankelijk een speciale serie: Citroën bouwde in eerste instantie 2500 exemplaren. Daarvan waren er 1600 bestemd voor de Franse markt en kwamen er slechts 25 naar Nederland. Die waren zo snel uitverkocht dat Citroën Nederland in België een tweede, voor de Belgische markt bestemde serie wist te bemachtigen. De BX Sport was leverbaar in twee kleuren: Gris Renard en Gris Perlé. De BX Sport was een dusdanig succes dat hij in juli 1985 opgenomen werd in het reguliere leveringsprogramma van Citroën. Toen werden ook andere kleuren leverbaar naast Gris Renard en Gris Perlé: Rouge Vallelunga, Blanc Meije en Noir. Toen de BX série 2 in julie 1986 op de markt kwam, bleef de BX Sport als enige BX série 1 nog een tijdje leverbaar. De laatse BX Sports werden in januari 1987 afgeleverd.

In Nederland werd de BX Sport extra bekend omdat een rode BX Sport promininent aanwezig is in de film Flodder. Naar verluidt werden bij het opnemen van deze film drie verschillende Sports gebruikt. Het eerste exemplaar betreft de auto in de showroom van Citroën garage Neuteboom - in het echt de showroon van Citroën Amsterdam aan het Stadionplein. Het tweede exemplaar wordt gebruikt voor de opnames op locatie in de wijk Zonnedael - in werkelijkheid gelegen in Sittard. Het derde exemplaar is de BX Sport die gebruikt is voor de scénes op de vuilnisbelt. Van twee van de drie Sports zijn de kentekens bekend: De Sport op de vuilnisbelt is de PR-77-LJ. De eerste eigenaar van deze auto wist precies te vertellen hoe de opnames in zijn werk gingen: over de auto heen werd een stellage gebouwd waar een lid van de crew op klom om met tandpasta de vogelpoep na te bootsen die op de voorruit tercht kwam. Op Youtube is een uitzending van Simonskoop te vinden met achter-de-schermen-beelden van de opnames van de film waarin dit verhaal bevestigd wordt. Het tweede exemplaar is volgens de Telegraaf van 23 februari 2017 de PD-41-JT. Of dit de auto in de showroom is of de in Zonnedeal gebruikte auto weten we niet. De BX club Nederland wijdde in 1999 zijn stand op CitroMobile aan de rode BX Sport van Flodder.

BX Sport BX Sport NL-79-XB Gris Perlé, datum eerste toelating 30 juli 1985. Is dit de Autovisie testauto of was die van dezelfde kenteken serie? NN-19-XZ, Rouge Vallelunga, datum eerste toelating 10 september 1985 NN-19-XZ, Rouge Vallelunga op de stand van de BX club Nederland NT-80_JV, datum eerste toelating 1 november 1985 PD-41-JT, Rouge Vallelunga, datum eerste toelating 10 februari 1986 PG-36-ST, Gris Perlé, datum eerste toelating 14 maart 1986 PG-36-ST, Gris Perlé, datum eerste toelating 14 maart 1986 PR-77-LJ, Rouge Vallelunga PX-11-BH, Gris Renard, datum eerste toelating 1 september 1986 PX-82-GT, Noir, datum eerste toelating 8 augustus 1986 PY-10-LK, Gris Renard, datum eerste toelating 2 oktober 1986 PY-12-LK, Gris Renard, datum eerste toelating 28 september 1986 PZ-35-FN, Rouge Vallelunga PZ-32-VB, Rouge Vallelunga, datum eerste toelating 17 september 1986 PZ-32-VB, Rouge Vallelunga, datum eerste toelating 17 september 1986 RB-83-XZ, Gris Perlé, datum eerste toelating 2 oktober 1986 JF-VJ-40, Gris Perlé