Eerste Nederlandse BX-en

De productie van de BX begon na de zomer van 1982 in de Citroën-fabriek van Rennes-la-Janais. In 1982 werden volgens het boek "Citroën in Nederland" van Wouter Jansen nog vier BX-en gekentekend in Nederland. Van deze vier kentekens zijn er twee bekend: JG-96-BF en JG-05-BG. De demo's van de Nederlandse dealers hadden een JK kenteken.

JG-96-BF

De JG-96-BF bestaat inmiddels niet meer. Het ging om een Vert Tuillerilles BX 14 RE die door diverse autobladen gebruikt werd als test auto.

JG-05-BG

De JG-05-BG is een Gris Perlé BX 16 TRS. Ook dit exemplaar figureerde in diverse autobladen, waaronder Autovisie. Daarnaast gaf Citroën een poster uit waarin deze BX samen met de toenmalige Ajax selectie afgebeeld stond. Johan Cruijff zat achter het stuur. In tegenstelling tot de JG-96-BF bestaat de JG-05-BG nog wel. Hij dook eind jaren '90 op bij Citroën garage Bonhof in Epe. De motor was (als bij zoveel BX-en) in brand gevlogen. Als de poster met de Ajax selectie niet in de garage aan de muur had gehangen, was de auto gesloopt geworden. Dankzij de poster werd hij echter herkend en weggezet. Na een verhaal over de JG-05-BG in het clubblad van de BX club Nederland kocht een lid van de club de auto en liet hem helemaal restaureren. Dat viel nog niet mee, aangezien bij de brand enkele specifieke details van voorserie BX-en beschadigd waren geraakt zoals de lijst van de voorruit. Het chassisnummer van de JG-05-BG is VF7XBXB0000XB0063 wat betekent dat het de 63e BX 16 is de gebouwd is.

JK

In januari 1983 werd de eerste grote serie BX-en gekentekend. Dit waren demo's voor de Nederlandse dealers. Ook dook een aantal auto's uit deze serie op in tests van autobladen zoals Auto Motor Techniek en Auto Select. Deze BX-en hadden een JK kenteken. 17 februari 1983 vond de introductie van de BX plaats bij de Nederlandse dealers.

JG-05-BG, met de Ajax selectie op de foto JG-05-BG, na motorbrand bij garage Bonhof in de schuur JG-05-BG, na motorbrand bij garage Bonhof in de schuur. Specifieke voorruitlijst Dashboard JG-05-BG, toerenteller met oranje in plaats van witte cijfers en econoscoop Dashboard JG-05-BG. De auto is ooit voorzien van een LPG installatie. Een andere foto van BX-en met de Ajax selectie. Helaas is slechts één kenteken van een niet heel vroege BX leesbaar (LB-37-HL), maar minstens twee andere BX-en zijn wel erg vroege exemplaren: het kenteken van de voorste auto begint met JN, het kenteken van de auto uiterst links met JS Dezelfde foto, nu in kleur JR-26-BL, BX 16 TRS, eind jaren '90 op een sloperij in Brabant JS-42-GS, Limburgse BX 16 TRS, gesloopt in 2012 JS-42-GS, Limburgse BX 16 TRS, gesloopt in 2012 JS-42-GS, Limburgse BX 16 TRS, gesloopt in 2012 JS-42-GS, Limburgse BX 16 TRS, gesloopt in 2012 JS-42-GS, Limburgse BX 16 TRS, gesloopt in 2012 JS-52-JS, BX 16 TRS, datum eerste toelating 28 april 1983 JS-52-JS, BX 16 TRS, datum eerste toelating 28 april 1983 JS-52-JS, BX 16 TRS, datum eerste toelating 28 april 1983 JS-52-JS, BX 16 TRS, datum eerste toelating 28 april 1983 JS-52-JS, BX 16 TRS, datum eerste toelating 28 april 1983 JV-22-YR, BX 16 TRS 1983, Beige Sloughi, datum eerste toelating 10 juni 1983. Aangezien zowel JG-05-BG als de JS-52-JS hun originele 171A motor niet meer hebben (maar een 171C motor) zou dit wel eens de enig overgebleven origineel Nederlandse BX kunnen zijn met een 171A motor. JV-22-YR, BX 16 TRS 1983, Beige Sloughi, interieur Beige Daim, datum eerste toelating 10 juni 1983 JV-22-YR, BX 16 TRS 1983, Beige Sloughi, datum eerste toelating 10 juni 1983 JY-96-LL, BX 16 TRS Beige Sloughi JY-96-LL, BX 16 TRS Beige Sloughi JY-96-LL, BX 16 TRS Beige Sloughi JY-96-LL, BX 16 TRS Beige Sloughi